Nieuws

december 2019

Tijdens de laatste bestuursvergadering zijn de bestuurfuncties ter sprake gekomen. Voor een aantal bestuursleden zit het termijn erop. Stellen zij zich weer beschikbaar of maken zij ruimte voor nieuwe kandidaten die graag hun vereniging willen ondersteunen.

Penningmeester
Harm Jansen is de afgelopen 3 periodes onze penningmeester geweest. Dit houdt in dat hij deze functie de afgelopen 9 jaar op zich heeft genomen.

Harm is een serieuze penningmeester die het liefst ieder duppie drie keer omdraait voor de vereniging! Een echte aanwinst voor onze vereniging en daarom is het jammer dat hij zich voor de komende periode niet meer beschikbaar zal stellen. 

Werkochtenden
Fred Boer heeft zich de afgelopen 3 jaar hard gemaakt om de werkochtenden in goede banen te leiden. Ook Fred zal zich niet herkiesbaar stellen voor de volgende periode.

Er komen 2 functies vrij in ons bestuur. Wie komt ons team versterken?

Geef je nu nog op voor deze spannende functies via htvbouwlust@live.nl of meld je bij één van de bestuursleden.


november 2019

Beste Tuinliefhebbers

Ik heb het bestuur van HTV Bouwlust aangeboden om als tuincoach te fungeren. Graag wil ik uitleggen waarom ik dit heb gedaan en welke bijdrage ik zo kan leveren aan ons mooie tuincomplex.

Vooropgesteld…, ik zeg niet dat ik de wijsheid in pacht heb. Er zijn genoeg tuinders die deze wijsheid wel hebben en ook bereid zijn deze te delen met mede-tuinders. Maar met bijvoorbeeld het planten en snoeien van vruchtbomen of het aanpakken van (lastig) onkruid heb ik wel veel ervaring. Deze ervaring wil ik graag ten dienste stellen aan met name nieuwe tuinders.

Ik tuinier zelf al zo’n 40 jaar en heb heel veel geleerd van mijn Haagse collega’s van de Gemeentelijke School- en Kindertuinen. Met ondersteuning van ongeveer 250 licht verstandelijk beperkte medewerkers zorgen zij voor het beheer en onderhoud van zo’n 50 schooltuinen, tientallen grasweides en borders van kinderboerderijen en niet te vergeten de prachtige botanische tuin in het Zuiderpark Den Haag. Ze hebben het nooit geuit, maar ik denk dat ze wel eens gek werden van de hoeveelheid vragen die ik stelde.

Onze vereniging is er mee gebaat om vacante tuinen zo snel mogelijk op te vullen met nieuwe tuinders. Er zullen ongetwijfeld nieuwe tuinders zijn, die elders een tuin hebben gehad. Zij zullen de nodige ervaring hebben om de hindernissen, die het tuinieren met zich mee brengt, te overbruggen. Deze tuinders zullen zich moeiteloos inpassen. Er zijn ook nieuwe tuinders die nog nooit getuinierd hebben, maar het leuk vinden om een tuin te nemen.

Wat je in de praktijk wel eens ziet, is dat men zich toch vergist in de hoeveelheid tijd die in zo’n tuin gaat zitten. Zo’n 100 m2 kan je niet bijhouden met 2 uurtjes in de week.  Vaak wil men vruchtbomen planten, maar overziet men niet de groei van de boom in enkele jaren. Lastige onkruiden zijn niet altijd herkenbaar en  oh jee… altijd maar weer dat onkruid, dat na een fikse regenbui weer stevig opkomt. Dan moet je ook nog de strijd met het ongedierte aangaan. 

In principe heeft een tuinder een linker-rechter- en overbuurman bij wie hij of zij voor raad en daad terecht kan. Leuk om elkaar te leren kennen op deze manier, je kunt elkaar helpen met advies en misschien hulp bieden bij zware klussen en tijdens vakantie een oogje in het zeil houden. 

Maar indien e.e.a. niet mogelijk is, kan ik als tuincoach misschien ook wat betekenen. Voor de duidelijkheid; ik neem het werk niet over, maar kan wel advies geven over hoe je bijvoorbeeld het vervelende straatjesgras makkelijk kan verwijderen met een bats (zandschep). Zie hieronder twee foto’s uit de recente praktijk (voor en na behandeling). Of hoe je bij vruchtbomen de lei-vorm kan toepassen en daardoor bomen beter onder controle kan houden.

Maar ook hoe je een goede composthoop kunt opzetten. Bij bepaalde vragen kan ik ook doorverwijzen naar een tuinder die daar meer ervaring mee heeft.  Bijvoorbeeld: hoe krijg je prei zo dik als je pols? Moet je niet bij mij zijn, maar ga eens praten met mede-tuinders.

Ik zie HTV Bouwlust als een vereniging met goedwillende leden, die enthousiast tuinieren en graag bereid zijn om nieuwe leden te helpen zich zo snel mogelijk thuis te voelen in onze vereniging.

Als ik als tuincoach daarin een bescheiden bijdrage kan leveren, dan doe ik dat met veel plezier.

Ruud Baardolf


oktober 2019

Verlenging huurcontract met 5 jaar

Er is afgelopen maand gesproken met dhr. Kees Oskam, wethouder van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk over de verlenging van ons huurcontract.

In het verleden hadden wij te maken met de gemeente Reeuwijk en is ons huurcontract iedere keer met 10 jaar verlengd. Sinds de fusie met Bodegraven zijn er wat veranderingen gekomen in het protocol wat zij hiervoor voeren. De gemeente Bodegraven heeft altijd de regel gehanteerd om huurcontracten voor tuinverenigingen iedere keer maar met 5 jaar te verlengen. Nu Reeuwijk onderdeel is geworden van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk geldt deze regeling nu ook voor ons.

Ons huidige contract zal eind 2020 verlopen, wat inhoudt dat wij tot eind 2025 een contract hebben. Ook is de huurprijs verhoogd met €0,05 per m2. Dat maakt het nu €0,50 per m2.

Ook is er gesproken over de verantwoordelijkheid van de gemeente voor het onderhoud van onze paden en bruggen. Hiervoor zal komend jaar een inspecteur langskomen om de stand van zaken op te nemen. Het eventueel hierop volgend onderhoud zullen wij met je delen zodra het bij ons bekend is.


oktober 2019

Slechts één ochtend per jaar werkochtend

 Graag willen we alle tuinders bedanken voor hun inzet dit jaar. We hebben met z’n alle weer het nodige werk verzet om het tuincomplex op orde te houden.

Tijdens deze werkochtenden zijn de taken heel uiteenlopend. Niemand is even sterk of hanndig, dus als er werkzaamheden zijn die je niet kunt uitvoeren. Dat horen we dan graag aan het begin van de ochtend. Voor iedereen is er wel een passende klus te vinden. Het moet ten slotte wel leuk blijven.

Het organiseren van de werkochtenden vergt een hoop geregel en tijd van het bestuur. Het indelen van de groepen, de leden mailen en nabellen om ze te herinneren. Daarnaast worden de lijsten ook in de mededelingborden geplaatst en in de nieuwsbrief.

Helaas zijn er een paar leden die denken dat de werkochtend optioneel is en het meerdere malen af laten weten, ondanks de gemaakte afspraken.
Buiten artikel 1.4 uit het reglement aan te halen, kunnen wij niet meer doen dan we er nu al aan doen om iedereen te laten deelnemen.

 Art.1.4. Elk lid verplicht zich 4 uur per jaar algemene werkzaamheden t.b.v. HTV Bouwlust te verrichten.

 Wij zijn om ons heen gaan kijken hoe andere tuinverenigingen hier mee om gaan. Want wij zijn zeker niet de enige vereniging waarbij dit artikel van kracht is. Ook blijkt het dat wij met onze 4 uur per jaar ..n van de laagste investeringen van onze leden vragen. Bij andere verenigingen zien wij dat er meerdere ochtenden per jaar gevraagd worden. Ook rekenen deze verenigingen een boete als er niet aan wordt deelgenomen. Dit is iets wat wij jarenlang echt niet wilden, maar nu wel aan het overwegen zijn…
Het zou hier dan om een boete van €20 gaan. Let op, dit is geen afkoopsom voor werkochtenden!

Wij overwegen als bestuur deze optie, maar zouden graag horen hoe jullie als leden hierover denken.


oktober 2019

Controle houtwal

In maart dit jaar hebben wij in overleg met dhr. Hamstra groot onderhoud gepleegd aan onze houtwal.

Er is een hoop gesnoeid en geruimd op de houtwal om de nodige flora en fauna de ruimte geven om te floreren. Volgens dhr. Hamstra die afgelopen maand  de boel geïnspecteerd heeft is dit ook gebeurd het afgelopen jaar. Een hoop lage begroeiing die voorheen niet ruimte had om te groeien heeft de kop weten op te steken. Hij is hier zeer positief over.

Toch zullen we komend voorjaar weer de houtwal op moeten om alles bij te houden. Vooral de bamboe dat op het achterste stuk groeit zal verwijderd moeten worden. Er zal volgend jaar begin maart weer een werkochtend worden georganiseerd om dit aan te pakken.

Dhr. Hamstra geeft aan dat de hoogte van de bomen nog binnen de norm valt. Zodra dit niet meer het geval is zal de gemeente hun eigen professionele mensen inzetten om deze klus zo veilig mogelijk te klaren.


oktober 2019

WhatsApp-groep voor Bouwlust? 

Tijdens de bbq afgelopen september zijn er een hoop foto’s gemaakt. Zo zijn er meer evenementen op de tuin waar er op los wordt gefotografeerd, maar waar blijven deze foto’s? 

Onder de leden werd tijdens de bbq kenbaar gemaakt deze foto’s graag te kunnen ontvangen en delen. Daar bestaat al een aantal jaar een heel mooi medium voor: WhatsApp. 

Het idee om alle tuinders in één grote groep te hebben spreekt mij als bestuurslid van PR & Communicatie wel aan. Zo krijg ik divers fotomateriaal binnen, dat ik digitaal en in de nieuwsbrief kan jullie delen. Maar.., zo’n WhatsApp groep heeft zijn voor- en nadelen. Er zijn nog steeds een aantal leden die dit niet gebruiken. Zij kunnen dan niet meedoen in deze interactie. Daarnaast zal zo’n grote groep waarschijnlijk nooit rust kennen. 

Ik zou graag voordat er een groep gestart wordt eerst willen weten hoeveel animo ervoor is? Omdat er rekening moet worden gehouden met de AVG wetgeving verzoek ik jullie d.m.v. een mail naar htvbouwlust@live.nl aan te geven of je je zou willen aanmelden voor de What’sApp groep, zet hierin dan ook het telefoonnummer dat gebruikt kan worden.

Saskia de Vreugd


juli 2019

Een vereniging waar we trots op mogen zijn!

Langs deze weg wil ik mijn waardering uitspreken voor de wijze waarop het bestuur met de leden communiceert over allerhande zaken, die ons als tuinders aangaan.

Op een open en constructieve manier wijst het Bestuur ons bijvoorbeeld op onze rechten en plichten met betrekking tot het HHR, waarbij ook ruimte is voor (wederzijds) begrip als een keer iets in de knel dreigt te komen.

Ik heb veel waardering en respect voor leden van HTV Bouwlust, die een deel van hun vrije tijd opofferen om de belangen van onze prachtige vereniging te behartigen. En dat zijn meer leden dan menigeen denkt

• Het Dagelijks Bestuur is alert op ontwikkelingen, die de Vereniging aangaan.
• De financiën worden goed beheerd.
• De tuincommissie doet op een serieuze manier de ronde.
• De beschoeiing en het houthok is vernieuwd.
• Het praathuis heeft altijd een gevulde koelkast.
• Het servicepunt biedt een scala aan plantjes aan.
• Het Praathuis wordt schoongemaakt.
• De toiletten zijn altijd schoon.
• Het houthok is gevuld.
• De werkploegen worden aangestuurd.
• De tractor wordt op verzoek bemand.
• Met aangekoppeld een geweldige mest / grondkar.
• Knotwilgen worden gesnoeid.
• (tuin)afval wordt afgevoerd naar de stort.
• Tuingereedschap / kruiwagens worden gerepareerd.
• De website HTV Bouwlust wordt beheerd.
• Er worden leuke informatieavonden georganiseerd.
• Maar ook activiteiten als Kaartavonden, BBQ en Nieuwjaarsreceptie.
• En voor dit jaar o.a. ook de Zonnebloem en Pompoenwedstrijd (winnaar ligt voor de hand).
En ik zal vast nog wel wat vergeten zijn.

De professioneel vormgegeven Nieuwsbrief draagt zeker haar steentje bij aan de open en constructieve manier, die de Vereniging voor ogen heeft.

Complimenten aan Saskia voor deze goede opzet.

Al met al is HTV Bouwlust een Vereniging waar we trots op mogen zijn. Dat mogen we best wel wat meer uitdragen naar Het Bestuur en naar elkaar.

Ruud Baardolf


juli 2019

Afstanden tuinhekken langs het pad

Het bestuur heeft de bereikbaarheid van de vereniging voor hulpdiensten hoog op de agenda staan. 

Hiervoor is het belangrijk dat de eerste 30 cm van de tuin vrij blijft van begroeiing die niet plat te rijden is. Daarnaast is het officieel de bedoeling dat hekjes en kantplakken 30 cm van het pad worden geplaatst en niet hoger zijn dan 60 cm. 

Wij begrijpen dat het onpraktisch is als alle hekjes nu halsoverkop moeten worden verplaatst. Daarom verzoeken wij jullie om bij de plaatsing van een nieuw hekje/kantplanken, wel rekening te houden met de richtlijnen vanuit het huishoudelijk reglement. De tuincommissie zal erop toezien dat dit ook wordt nageleefd.

De Tuincommissie


juli 2019

Nieuwe tekening beschikbaar t.b.v. aardappel poot plan (app)

Om het de leden gemakkelijker te maken zullen wij vanaf nu een standaard plattegrond beschikbaar stellen om het APP van het komende jaar (teelt vorig jaar en dit jaar) op in te tekenen en in te leveren. 

Met nadruk verzoeken wij ieder lid om ieder jaar opnieuw een APP in te dienen. Voor de tuincommissie is het namelijk teveel administratieve rompslomp om na te gang wie er al een plan voor meerdere jaren heeft ingediend. 

Hieronder de standaard tekening die we hiervoor willen gaan gebruiken. Je geeft linksboven het tuinnummer aan en tekent links of rechts (maar net welke tuin er van toepassing is) het APP. Mochten hier nog vragen over zijn, neem contact op met de tuincommissie!


mei 2019

Tuincommissie en het huishoudelijk reglement

Zoals de meeste verenigingen is er voor onze tuinvereniging ook een Huishoudelijk Reglement (HR) opgesteld. Als het goed is heeft iedereen dit jaar het Huishoudelijk Reglement ontvangen. Reden voor het opnieuw verspreiden van het HR zijn een paar nieuwe aanpassingen, die tijdens de algemene ledenvergadering (ALV) zijn goedgekeurd. Heeft u hem niet ontvangen? Meld dat dan even aan de secretaris.

Wij verzoeken u dan ook om het HR nog eens goed door te lezen! Controleer of uw tuin voldoet aan deze regels en of u voldoet aan de andere regels die er in het HR zijn opgenomen.

Er zullen leden zijn die denken; ‘Ik ben al zo lang lid ik doe gewoon mijn eigen zin.’ Bedenk dan dat de oudere leden of het bestuur juist een voorbeeldfunctie hebben voor de nieuwe leden.

De Tuincommissie zal te werk gaan volgens huidige Huishoudelijke Reglement. De tuincommissie zal in de eerste instantie altijd proberen om u persoonlijk aan  te spreken, mocht dit nodig zijn. Als zij u niet treffen op het tuincomplex, dan zal er vanuit het Bestuur en brief gestuurd worden en een telefoongesprek volgen. Deze stappen nemen wij zodat het gesprek kan worden geopend en er naar een oplossing of stappenplan gewerkt kan worden. U kunt ook worden aangesproken als het gaat over zaken die u al langere tijd anders doet dan in onze HR staan beschreven. Sinds de ALV is de samenstelling van de Tuincommissie veranderd, waardoor er bij de controle

misschien andere zaken aan het licht komen dan voorheen.

 Houd er rekening mee dat de Tuincommissie, het Servicespunt / Tuinwinkel, het Praathuis, de introductie voor nieuwe leden en het Bestuur bestaat uit vrijwilligers! Zij proberen hun best te doen voor de vereniging, want zonder kunnen we helaas niet.

Met vriendelijke groet

Het Bestuur


mei 2019

Voorkom de aardappelziekte

– Poot je aardappelen vroeg (in maart). Vroege aardappelen zijn minder gevoelig voor de aardappelziekte.
– Rooi de aardappelen met droog weer.
– Gooi aardappelen die doorgestoken zijn of beschadigd onverbiddelijk weg.
– Gooi of smijt niet met de aardappelen om ze mooi heel te houden.
– Laat ze op een een koele donkere plaats na drogen.
– Kijk bij pootaardappelen goed of de aardappelen gaaf zijn en geen plekjes hebben, zodat je per ongeluk geen zieke aardappelen poot.
– Haal echt alle aardappelen uit de grond, zodat de ziekte zich niet stiekem kan verspreiden.
– Zorg dat je aardappelperceel in de winter kan bevriezen, zodat achter gebleven aardappelen bevriezen.
– Verwijder je loof en laat het niet onafgedekt liggen. Doe het meteen in de afvalbak en gebruik het niet in de composthoop ivm besmettingsgevaar.
– Kies een ras wat niet zo gevoelig is voor aardappelziekte.
– Teel maar een jaar met zelf bewaarde aardappelen.
– Poot aardappelen om de 4 jaar op dezelfde plek (wisselteelt, het aardappel pootplan is bedoeld om dit inzichtelijk te houden).