Nieuws

29 maart 2020

Belangrijk bestuursbericht

Wijzigingen in het bestuur

Twee bestuursleden hebben besloten om per direct hun functie binnen het bestuur neer te leggen. Het gaat hierbij om Wim Vergunst, in de functie van voorzitter en John Compeer in de functie van secretaris. Om persoonlijke redenen hebben zij deze keuze gemaakt, waar wij dus ook niet verder over uit kunnen wijden.

 

Het plotseling moeten missen van twee bestuursleden, dwingt ons een beslissing te nemen over hoe wij als bestuur verder willen. Wij hebben ons beraad over de mogelijkheden en zijn tot overeenstemming gekomen het bestuur voorlopig met zijn vieren vorm te geven. Dit betekent dat er een herverdeling van de functies plaatsvindt. Vermoedelijk zal de verkiezing voor één of twee nieuwe bestuursleden op de volgende ALV plaatsvinden en zullen wij de tijd nemen om kandidaten te werven. Mochten wij besluiten deze stap eerder te nemen, zullen wij jullie hier tijdig over informeren.

 

De nieuwe verdeling van taken en functies zal als volgt zijn:

  • Saskia de Vreugd: waarnemend voorzitter, PR en communicatie
  • Joris van Herk: vice-voorzitter, technische zaken, aanspreekpunt houtwal, contactpersoon PH (Praathuis)
  • Ruud Baardolf: penningmeester, tuincoach, contactpersoon SP (Servicepunt/Tuinwinkel)
  • Hannah ten Brink: waarnemend secretaris, nieuwe leden (gastvrouw Barbara van Dijkum), tuincommissie, werkochtenden
  • Saskia, Joris en Ruud gezamenlijk aanspreekpunt voor de gemeente m.b.t. de toekomstige ontwikkelingen rondom ons complex, aangevuld met Harm Janssen en Fred Boer.

Wij gaan ervan uit dat (gezien ieders kwaliteiten) duidelijk is waarom wij voor bovenstaande functieverdeling hebben gekozen. Mocht dit niet het geval zijn, kunnen we dit alsnog toelichten.

 

Ledenraad / Commissies

Aankomende bestuursvergadering zullen wij bespreken over het eventueel instellen van een ledenraad, bestaande uit drie leden, die ons gevraagd en ongevraagd adviseren over belangrijke onderwerpen. Wordt vervolgd.

Daarnaast beraden wij ons enkele commissies (bijv. open dag 2021, ondersteuning technische zaken, ledenwerving, sponsoring) in het leven te roepen, die de bestuursleden kunnen ondersteunen. Het resultaat hiervan zullen wij met jullie delen en hopen op voldoende aanmeldingen om deze commissies invulling te gaan geven.

 

Corona-virus

Wat het Corona-virus betreft gaan wij ervan uit dat de richtlijnen die vanuit de overheid worden voorgeschreven, voor een ieder duidelijk zijn en dat iedereen hierin zijn of haar verantwoordelijkheid neemt.

Verder willen wij nog uit een krantenbericht van zaterdag 28 maart j.l. citeren dat hulporganisaties een verbod hebben uitgevaardigd op het geven van mond-op-mond beademing bij noodgevallen. Daarnaast moet ook het vaststellen van een normale ademhaling zonder lichamelijk contact plaatsvinden. Wij vinden het belangrijk dat iedereen die zich op ons complex bevindt, hiervan bewust is.

 

Praathuis en Tuinwinkel

Tot nader order zal het Praathuis voorlopig nog gesloten blijven. De tuinwinkel is nog altijd geopend om een ieder van plantgoed, grond, zand en dergelijke te voorzien.

U kunt straks uw openstaande rekening contant maar ook via de bank betalen. Binnenkort wordt u geïnformeerd over de te volgen werkwijze.

 

Tot slot

Als bestuur streven wij naar onze leden een open en duidelijke communicatie na. Voor nu hopen wij jullie dan ook voldoende te hebben geïnformeerd. Mochten er desalniettemin punten onduidelijk zijn, horen wij dat graag. Indien jullie opmerkingen of ideeën hebben, die een positieve bijdrage kunnen leveren aan de wijze waarop wij de komende tijd het bestuur invulling gaan geven, horen we dat ook graag.

We hopen op ieders vertrouwen in deze bijzondere tijd.

 

Met vriendelijke groeten namens het gehele bestuur


16 maart 2020

Sluiting van het Praathuis ivm het Corona-virus

Vanmiddag heeft het bestuur besloten om het Praathuis te sluiten in overeenstemming met de maatregelen die momenteel landelijk gehandhaafd worden. Deze sluiting zal tot minimaal 6 april duren en misschien wel langer, mocht dit door de overheid zo bepaald worden.

De tuinwinkel zal wel op de gebruikelijke tijden geopend zijn, maar het is niet mogelijk om contant af te rekenen.. Wij zullen de bestellingen noteren op naam en tuinnummer en dit op een later moment met u verrekenen. Dit is bedoeld om besmetting via geld te voorkomen.


6 maart 2020

Onze tuincoach in het AD groene Hart

Tuincoach Ruud Baardolf helpt hobbytuinders: Mensen onderschatten de tijd die erin gaat zitten.

Ruud Baardolf voorziet als tuincoach bij Hobbytuinvereniging Bouwlust in Reeuwijk beginnende én gevorderde tuinders van advies. ,,De meeste mensen onderschatten de tijd die er in gaat zitten. Aan de andere kant: bietjes uit eigen tuin, potverdorie wat lekker.’’

De Waddinxvener (65) laat zijn licht graag schijnen over de uitdagingen van een volkstuinder. ,,Ik heb de wijsheid niet in pacht hoor. Leer nog elke dag bij, maar het is mooi om te zien dat mensen mijn adviezen gebruiken.’’ De moestuin in zes steekwoorden.

Tijd
,,Wie een tuin neemt moet daar ook de tijd voor hebben. De kleinste tuin op ons complex is honderd vierkante meter. Dan moet je zeker een volle dag in de week aan de slag. Die tijd moet je niet zien als een verplichting, maar als investering in een prachtige mooie hobby. Je tuiniert vanwege het geweldige plezier dat je er aan beleeft. De tuin is mijn paradijsje. Mijn advies is, kijk wat je aan kan. En doe het niet om het tuinieren zelf. Het is ook het plezier in het buiten zijn.’’

De grond
,,In het Groene Hart heb je vaak te maken met veengrond. Die is aan de zure kant. Dan is het voor groenten moeilijk om de voeding uit de grond op te nemen. Om de grond niet te zuur te laten worden, kun je het beste elk najaar wat kalk strooien. Het ligt er echter ook aan wat je in je tuin wilt. Een blauwe bes houdt bijvoorbeeld weer wel van zure grond. Zet die dan op de tuinturf. Fruitbomen doen het wel op veengrond, maar het is niet hun favoriete grond, anders hadden we hier wel de Betuwe gehad.’’

Het begin
,,Eigenlijk is er geen sprake van een tuinseizoen. Het gaat het hele jaar door, maar in het voorjaar krijg je meer werk. Je kunt beginnen met het zaaien van spinazie en het planten van winterbloemkool. Tuinbonen en kapucijners – zo lekker – zijn ook prima, want ze kunnen kou hebben. Wanneer je een plantgat maakt, doe er dan eerst een handje compost in.’’ Al snel volgen bijvoorbeeld bietjes, wortelen, rapen, aardappelen en na ijsheiligen (half mei) bonen, courgette en pompoenen. ,,In oktober maak je de tuin winterklaar, je haalt het laatste onkruid weg, je spit de grond om en strooit kalk.’’

Onkruid
,,Een tuin zonder onkruid is onmogelijk. Je kunt het bestrijden door te schoffelen, maar alleen bij mooi weer, anders staat het na een regenbui weer vast. Je kunt elk plantje er een voor een uittrekken, dat kost veel tijd. Ik gebruik bij grote oppervlakten een bats (zandschep, red), en daar schep ik de bovenlaag mee weg. Ik leg het omgekeerd neer en maak zo een hoop. Binnen vier weken is het dan gecomposteerd. Een stuk van 20 vierkante meter maak ik in twee uurtjes schoon.  Als je het onkruid weg hebt gehaald en je ziet weer een prachtig rijtje wortelen of uien staan, heb je toch een trots gevoel.  Onkruid zijn ook wilde planten die op een verkeerde plek staan. Leer ze kennen!”.

Ongedierte
,,Natuurlijk baal ik als er een mol in de tuin zit. Aan de andere kant geef ik ruimte aan dieren om zich hier thuis te voelen. Ik laat een paar brandnetels staan voor de rupsen, en vogels geef ik de kans te nestelen. Slakken pluk ik en gooi ik in de sloot. Tegen de luizen heb ik larven besteld van lieveheersbeestjes. Verder is elke tuin anders. Kolen zet ik niet want ik krijgt hier snel last van knolvoet en luizen. Andere tuinders zijn hier weer heel succesvol in.’’

Vrienden maken
,,Ik zet veel kapucijners en minstens tien stokken bonen. Bonen delen makkelijk uit en niets zo lekker als verse kapucijners. Die kan je vers niet snel kopen in de winkel, dus wanneer eet je die nou. Er zijn mensen in mijn straat die elk jaar een portie bonen van mij krijgen. Een bejaarde vrouw verderop eet het hele jaar mee van mijn tuin. Je maakt dus vrienden met een tuin. Ook op de tuin zelf kun je plezier hebben van de samenwerking. Een stukje verderop zit een tuinder met bijenkasten. Die zegt dat hij heel blij is met mijn vruchtbomen, ik ben juist weer blij met zijn bijen.’’

Klik op de foto om het originele artikel te openen

Klik op de foto om het originele artikel te openen

 

 

 

 

 

 

 

 

 


januari 2020

Wie is Wim Vergunst?

Op zaterdag 4 januari 2020 hadden wij onze jaarlijkse Nieuwjaarsreceptie. Zoals altijd was het erg gezellig en druk, maar toch miste ik nog veel leden. Deze leden wensen ik alsnog een goed tuin jaar!

Op de laatste bestuursvergadering hadden wij het erover dat er afgelopen jaar wel drie nieuwe bestuursleden zijn gekozen! Maar nog niet iedereen is voorgesteld. Saskia en Hannah zijn in de eerstvolgende nieuwsbrief na de ALV kort voorgesteld, maar ik als nieuwe voorzitter nog niet. Dat gaan we als nog doen! Zo weten de leden wie en wat er achter de bestuurstafel zit.

Wim Vergunst (67 jaar)

Al 45 jaar getrouwd en twee dochters.

Ik was 15 jaar toen ik begon met tuinieren langs het spoor, eerst met 300 m2 daarna 600 m2. Hierna heb ik nog op 2 andere locaties getuind voor ik bij HTV Bouwlust terecht kwam.

Eerdere bestuursfuncties

Bestuurlid vakbond, voorzitter Duivenvereniging, voorzitter Bewonerscommissie, 2e voorzitter Wijkteam Korte akkeren, voorzitter VGWM-commissie en voorzitter Ondernemingsraad.

Ik ben 48 jaar werkzaam geweest in de machinebouw als monteur, bankwerker en lasser. De laatste 10 jaar was ik naast mijn werk ook hoofd B.H.V., arbo-coördinator, milieucoördinator, preventiemedewerker en de laatste 5 jaar als QESH-engineer.

Studies

Bankwerker, lasser, Recht en Milieurecht, arbo-coördinator, milieu-coördinator , keurmeester hef- en hijsmiddelen, B.H.V., VCA, heftruck, heffen en hijsen, 

Nederlandse Woonbond, ondernemingsraad, VGWM.

Zo nu weten we alles over de voorzitter. Volgende keer wat meer informatie over een ander actief bestuurslid.


december 2019

Tijdens de laatste bestuursvergadering zijn de bestuurfuncties ter sprake gekomen. Voor een aantal bestuursleden zit het termijn erop. Stellen zij zich weer beschikbaar of maken zij ruimte voor nieuwe kandidaten die graag hun vereniging willen ondersteunen.

Penningmeester
Harm Jansen is de afgelopen 3 periodes onze penningmeester geweest. Dit houdt in dat hij deze functie de afgelopen 9 jaar op zich heeft genomen.

Harm is een serieuze penningmeester die het liefst ieder duppie drie keer omdraait voor de vereniging! Een echte aanwinst voor onze vereniging en daarom is het jammer dat hij zich voor de komende periode niet meer beschikbaar zal stellen. 

Werkochtenden
Fred Boer heeft zich de afgelopen 3 jaar hard gemaakt om de werkochtenden in goede banen te leiden. Ook Fred zal zich niet herkiesbaar stellen voor de volgende periode.

Er komen 2 functies vrij in ons bestuur. Wie komt ons team versterken?

Geef je nu nog op voor deze spannende functies via htvbouwlust@live.nl of meld je bij één van de bestuursleden.


november 2019

Beste Tuinliefhebbers

Ik heb het bestuur van HTV Bouwlust aangeboden om als tuincoach te fungeren. Graag wil ik uitleggen waarom ik dit heb gedaan en welke bijdrage ik zo kan leveren aan ons mooie tuincomplex.

Vooropgesteld…, ik zeg niet dat ik de wijsheid in pacht heb. Er zijn genoeg tuinders die deze wijsheid wel hebben en ook bereid zijn deze te delen met mede-tuinders. Maar met bijvoorbeeld het planten en snoeien van vruchtbomen of het aanpakken van (lastig) onkruid heb ik wel veel ervaring. Deze ervaring wil ik graag ten dienste stellen aan met name nieuwe tuinders.

Ik tuinier zelf al zo’n 40 jaar en heb heel veel geleerd van mijn Haagse collega’s van de Gemeentelijke School- en Kindertuinen. Met ondersteuning van ongeveer 250 licht verstandelijk beperkte medewerkers zorgen zij voor het beheer en onderhoud van zo’n 50 schooltuinen, tientallen grasweides en borders van kinderboerderijen en niet te vergeten de prachtige botanische tuin in het Zuiderpark Den Haag. Ze hebben het nooit geuit, maar ik denk dat ze wel eens gek werden van de hoeveelheid vragen die ik stelde.

Onze vereniging is er mee gebaat om vacante tuinen zo snel mogelijk op te vullen met nieuwe tuinders. Er zullen ongetwijfeld nieuwe tuinders zijn, die elders een tuin hebben gehad. Zij zullen de nodige ervaring hebben om de hindernissen, die het tuinieren met zich mee brengt, te overbruggen. Deze tuinders zullen zich moeiteloos inpassen. Er zijn ook nieuwe tuinders die nog nooit getuinierd hebben, maar het leuk vinden om een tuin te nemen.

Wat je in de praktijk wel eens ziet, is dat men zich toch vergist in de hoeveelheid tijd die in zo’n tuin gaat zitten. Zo’n 100 m2 kan je niet bijhouden met 2 uurtjes in de week.  Vaak wil men vruchtbomen planten, maar overziet men niet de groei van de boom in enkele jaren. Lastige onkruiden zijn niet altijd herkenbaar en  oh jee… altijd maar weer dat onkruid, dat na een fikse regenbui weer stevig opkomt. Dan moet je ook nog de strijd met het ongedierte aangaan. 

In principe heeft een tuinder een linker-rechter- en overbuurman bij wie hij of zij voor raad en daad terecht kan. Leuk om elkaar te leren kennen op deze manier, je kunt elkaar helpen met advies en misschien hulp bieden bij zware klussen en tijdens vakantie een oogje in het zeil houden. 

Maar indien e.e.a. niet mogelijk is, kan ik als tuincoach misschien ook wat betekenen. Voor de duidelijkheid; ik neem het werk niet over, maar kan wel advies geven over hoe je bijvoorbeeld het vervelende straatjesgras makkelijk kan verwijderen met een bats (zandschep). Zie hieronder twee foto’s uit de recente praktijk (voor en na behandeling). Of hoe je bij vruchtbomen de lei-vorm kan toepassen en daardoor bomen beter onder controle kan houden.

Maar ook hoe je een goede composthoop kunt opzetten. Bij bepaalde vragen kan ik ook doorverwijzen naar een tuinder die daar meer ervaring mee heeft.  Bijvoorbeeld: hoe krijg je prei zo dik als je pols? Moet je niet bij mij zijn, maar ga eens praten met mede-tuinders.

Ik zie HTV Bouwlust als een vereniging met goedwillende leden, die enthousiast tuinieren en graag bereid zijn om nieuwe leden te helpen zich zo snel mogelijk thuis te voelen in onze vereniging.

Als ik als tuincoach daarin een bescheiden bijdrage kan leveren, dan doe ik dat met veel plezier.

Ruud Baardolf


oktober 2019

Verlenging huurcontract met 5 jaar

Er is afgelopen maand gesproken met dhr. Kees Oskam, wethouder van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk over de verlenging van ons huurcontract.

In het verleden hadden wij te maken met de gemeente Reeuwijk en is ons huurcontract iedere keer met 10 jaar verlengd. Sinds de fusie met Bodegraven zijn er wat veranderingen gekomen in het protocol wat zij hiervoor voeren. De gemeente Bodegraven heeft altijd de regel gehanteerd om huurcontracten voor tuinverenigingen iedere keer maar met 5 jaar te verlengen. Nu Reeuwijk onderdeel is geworden van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk geldt deze regeling nu ook voor ons.

Ons huidige contract zal eind 2020 verlopen, wat inhoudt dat wij tot eind 2025 een contract hebben. Ook is de huurprijs verhoogd met €0,05 per m2. Dat maakt het nu €0,50 per m2.

Ook is er gesproken over de verantwoordelijkheid van de gemeente voor het onderhoud van onze paden en bruggen. Hiervoor zal komend jaar een inspecteur langskomen om de stand van zaken op te nemen. Het eventueel hierop volgend onderhoud zullen wij met je delen zodra het bij ons bekend is.


oktober 2019

Slechts één ochtend per jaar werkochtend

 Graag willen we alle tuinders bedanken voor hun inzet dit jaar. We hebben met z’n alle weer het nodige werk verzet om het tuincomplex op orde te houden.

Tijdens deze werkochtenden zijn de taken heel uiteenlopend. Niemand is even sterk of hanndig, dus als er werkzaamheden zijn die je niet kunt uitvoeren. Dat horen we dan graag aan het begin van de ochtend. Voor iedereen is er wel een passende klus te vinden. Het moet ten slotte wel leuk blijven.

Het organiseren van de werkochtenden vergt een hoop geregel en tijd van het bestuur. Het indelen van de groepen, de leden mailen en nabellen om ze te herinneren. Daarnaast worden de lijsten ook in de mededelingborden geplaatst en in de nieuwsbrief.

Helaas zijn er een paar leden die denken dat de werkochtend optioneel is en het meerdere malen af laten weten, ondanks de gemaakte afspraken.
Buiten artikel 1.4 uit het reglement aan te halen, kunnen wij niet meer doen dan we er nu al aan doen om iedereen te laten deelnemen.

 Art.1.4. Elk lid verplicht zich 4 uur per jaar algemene werkzaamheden t.b.v. HTV Bouwlust te verrichten.

 Wij zijn om ons heen gaan kijken hoe andere tuinverenigingen hier mee om gaan. Want wij zijn zeker niet de enige vereniging waarbij dit artikel van kracht is. Ook blijkt het dat wij met onze 4 uur per jaar ..n van de laagste investeringen van onze leden vragen. Bij andere verenigingen zien wij dat er meerdere ochtenden per jaar gevraagd worden. Ook rekenen deze verenigingen een boete als er niet aan wordt deelgenomen. Dit is iets wat wij jarenlang echt niet wilden, maar nu wel aan het overwegen zijn…
Het zou hier dan om een boete van €20 gaan. Let op, dit is geen afkoopsom voor werkochtenden!

Wij overwegen als bestuur deze optie, maar zouden graag horen hoe jullie als leden hierover denken.


oktober 2019

Controle houtwal

In maart dit jaar hebben wij in overleg met dhr. Hamstra groot onderhoud gepleegd aan onze houtwal.

Er is een hoop gesnoeid en geruimd op de houtwal om de nodige flora en fauna de ruimte geven om te floreren. Volgens dhr. Hamstra die afgelopen maand  de boel geïnspecteerd heeft is dit ook gebeurd het afgelopen jaar. Een hoop lage begroeiing die voorheen niet ruimte had om te groeien heeft de kop weten op te steken. Hij is hier zeer positief over.

Toch zullen we komend voorjaar weer de houtwal op moeten om alles bij te houden. Vooral de bamboe dat op het achterste stuk groeit zal verwijderd moeten worden. Er zal volgend jaar begin maart weer een werkochtend worden georganiseerd om dit aan te pakken.

Dhr. Hamstra geeft aan dat de hoogte van de bomen nog binnen de norm valt. Zodra dit niet meer het geval is zal de gemeente hun eigen professionele mensen inzetten om deze klus zo veilig mogelijk te klaren.


oktober 2019

WhatsApp-groep voor Bouwlust? 

Tijdens de bbq afgelopen september zijn er een hoop foto’s gemaakt. Zo zijn er meer evenementen op de tuin waar er op los wordt gefotografeerd, maar waar blijven deze foto’s? 

Onder de leden werd tijdens de bbq kenbaar gemaakt deze foto’s graag te kunnen ontvangen en delen. Daar bestaat al een aantal jaar een heel mooi medium voor: WhatsApp. 

Het idee om alle tuinders in één grote groep te hebben spreekt mij als bestuurslid van PR & Communicatie wel aan. Zo krijg ik divers fotomateriaal binnen, dat ik digitaal en in de nieuwsbrief kan jullie delen. Maar.., zo’n WhatsApp groep heeft zijn voor- en nadelen. Er zijn nog steeds een aantal leden die dit niet gebruiken. Zij kunnen dan niet meedoen in deze interactie. Daarnaast zal zo’n grote groep waarschijnlijk nooit rust kennen. 

Ik zou graag voordat er een groep gestart wordt eerst willen weten hoeveel animo ervoor is? Omdat er rekening moet worden gehouden met de AVG wetgeving verzoek ik jullie d.m.v. een mail naar htvbouwlust@live.nl aan te geven of je je zou willen aanmelden voor de What’sApp groep, zet hierin dan ook het telefoonnummer dat gebruikt kan worden.

Saskia de Vreugd


juli 2019

Een vereniging waar we trots op mogen zijn!

Langs deze weg wil ik mijn waardering uitspreken voor de wijze waarop het bestuur met de leden communiceert over allerhande zaken, die ons als tuinders aangaan.

Op een open en constructieve manier wijst het Bestuur ons bijvoorbeeld op onze rechten en plichten met betrekking tot het HHR, waarbij ook ruimte is voor (wederzijds) begrip als een keer iets in de knel dreigt te komen.

Ik heb veel waardering en respect voor leden van HTV Bouwlust, die een deel van hun vrije tijd opofferen om de belangen van onze prachtige vereniging te behartigen. En dat zijn meer leden dan menigeen denkt

• Het Dagelijks Bestuur is alert op ontwikkelingen, die de Vereniging aangaan.
• De financiën worden goed beheerd.
• De tuincommissie doet op een serieuze manier de ronde.
• De beschoeiing en het houthok is vernieuwd.
• Het praathuis heeft altijd een gevulde koelkast.
• Het servicepunt biedt een scala aan plantjes aan.
• Het Praathuis wordt schoongemaakt.
• De toiletten zijn altijd schoon.
• Het houthok is gevuld.
• De werkploegen worden aangestuurd.
• De tractor wordt op verzoek bemand.
• Met aangekoppeld een geweldige mest / grondkar.
• Knotwilgen worden gesnoeid.
• (tuin)afval wordt afgevoerd naar de stort.
• Tuingereedschap / kruiwagens worden gerepareerd.
• De website HTV Bouwlust wordt beheerd.
• Er worden leuke informatieavonden georganiseerd.
• Maar ook activiteiten als Kaartavonden, BBQ en Nieuwjaarsreceptie.
• En voor dit jaar o.a. ook de Zonnebloem en Pompoenwedstrijd (winnaar ligt voor de hand).
En ik zal vast nog wel wat vergeten zijn.

De professioneel vormgegeven Nieuwsbrief draagt zeker haar steentje bij aan de open en constructieve manier, die de Vereniging voor ogen heeft.

Complimenten aan Saskia voor deze goede opzet.

Al met al is HTV Bouwlust een Vereniging waar we trots op mogen zijn. Dat mogen we best wel wat meer uitdragen naar Het Bestuur en naar elkaar.

Ruud Baardolf


juli 2019

Afstanden tuinhekken langs het pad

Het bestuur heeft de bereikbaarheid van de vereniging voor hulpdiensten hoog op de agenda staan. 

Hiervoor is het belangrijk dat de eerste 30 cm van de tuin vrij blijft van begroeiing die niet plat te rijden is. Daarnaast is het officieel de bedoeling dat hekjes en kantplakken 30 cm van het pad worden geplaatst en niet hoger zijn dan 60 cm. 

Wij begrijpen dat het onpraktisch is als alle hekjes nu halsoverkop moeten worden verplaatst. Daarom verzoeken wij jullie om bij de plaatsing van een nieuw hekje/kantplanken, wel rekening te houden met de richtlijnen vanuit het huishoudelijk reglement. De tuincommissie zal erop toezien dat dit ook wordt nageleefd.

De Tuincommissie


juli 2019

Nieuwe tekening beschikbaar t.b.v. aardappel poot plan (app)

Om het de leden gemakkelijker te maken zullen wij vanaf nu een standaard plattegrond beschikbaar stellen om het APP van het komende jaar (teelt vorig jaar en dit jaar) op in te tekenen en in te leveren. 

Met nadruk verzoeken wij ieder lid om ieder jaar opnieuw een APP in te dienen. Voor de tuincommissie is het namelijk teveel administratieve rompslomp om na te gang wie er al een plan voor meerdere jaren heeft ingediend. 

Hieronder de standaard tekening die we hiervoor willen gaan gebruiken. Je geeft linksboven het tuinnummer aan en tekent links of rechts (maar net welke tuin er van toepassing is) het APP. Mochten hier nog vragen over zijn, neem contact op met de tuincommissie!


mei 2019

Tuincommissie en het huishoudelijk reglement

Zoals de meeste verenigingen is er voor onze tuinvereniging ook een Huishoudelijk Reglement (HR) opgesteld. Als het goed is heeft iedereen dit jaar het Huishoudelijk Reglement ontvangen. Reden voor het opnieuw verspreiden van het HR zijn een paar nieuwe aanpassingen, die tijdens de algemene ledenvergadering (ALV) zijn goedgekeurd. Heeft u hem niet ontvangen? Meld dat dan even aan de secretaris.

Wij verzoeken u dan ook om het HR nog eens goed door te lezen! Controleer of uw tuin voldoet aan deze regels en of u voldoet aan de andere regels die er in het HR zijn opgenomen.

Er zullen leden zijn die denken; ‘Ik ben al zo lang lid ik doe gewoon mijn eigen zin.’ Bedenk dan dat de oudere leden of het bestuur juist een voorbeeldfunctie hebben voor de nieuwe leden.

De Tuincommissie zal te werk gaan volgens huidige Huishoudelijke Reglement. De tuincommissie zal in de eerste instantie altijd proberen om u persoonlijk aan  te spreken, mocht dit nodig zijn. Als zij u niet treffen op het tuincomplex, dan zal er vanuit het Bestuur en brief gestuurd worden en een telefoongesprek volgen. Deze stappen nemen wij zodat het gesprek kan worden geopend en er naar een oplossing of stappenplan gewerkt kan worden. U kunt ook worden aangesproken als het gaat over zaken die u al langere tijd anders doet dan in onze HR staan beschreven. Sinds de ALV is de samenstelling van de Tuincommissie veranderd, waardoor er bij de controle

misschien andere zaken aan het licht komen dan voorheen.

 Houd er rekening mee dat de Tuincommissie, het Servicespunt / Tuinwinkel, het Praathuis, de introductie voor nieuwe leden en het Bestuur bestaat uit vrijwilligers! Zij proberen hun best te doen voor de vereniging, want zonder kunnen we helaas niet.

Met vriendelijke groet

Het Bestuur


mei 2019

Voorkom de aardappelziekte

– Poot je aardappelen vroeg (in maart). Vroege aardappelen zijn minder gevoelig voor de aardappelziekte.
– Rooi de aardappelen met droog weer.
– Gooi aardappelen die doorgestoken zijn of beschadigd onverbiddelijk weg.
– Gooi of smijt niet met de aardappelen om ze mooi heel te houden.
– Laat ze op een een koele donkere plaats na drogen.
– Kijk bij pootaardappelen goed of de aardappelen gaaf zijn en geen plekjes hebben, zodat je per ongeluk geen zieke aardappelen poot.
– Haal echt alle aardappelen uit de grond, zodat de ziekte zich niet stiekem kan verspreiden.
– Zorg dat je aardappelperceel in de winter kan bevriezen, zodat achter gebleven aardappelen bevriezen.
– Verwijder je loof en laat het niet onafgedekt liggen. Doe het meteen in de afvalbak en gebruik het niet in de composthoop ivm besmettingsgevaar.
– Kies een ras wat niet zo gevoelig is voor aardappelziekte.
– Teel maar een jaar met zelf bewaarde aardappelen.
– Poot aardappelen om de 4 jaar op dezelfde plek (wisselteelt, het aardappel pootplan is bedoeld om dit inzichtelijk te houden).